Brev:
Vågner og er sulten om natten - 5 mdr.
5. oktober 2016
Alder:
5 mdr.
Vågner og er sulten om natten - 5 mdr.
Hej Helen.
Tak for nogle gode bøger og side.
Vi har en søn fra den 30. april, der altså nu er 5 mdr. Han er født 14 dage over tid og er en stor dreng på 10 kg og ca 68cm.
Han kunne ikke mættes ved brystet, så vi startede med at supplere en smule med mme ret hurtigt efter hans fødsel (i snapseglas til at starte med), og da han var ca. 2,5mnd, afviste han helt brystet og ville kun have sutteflaske.
Da han var 3,5mnd, begyndte han at få grød og mos, som han spiser rigtig fint. Han får ris/hirse grød med frugt topping eller øllebrød til morgen, grønsags mos til middag og til aften omkring kl. 17-18 får han havregrød og frugtmos. Han får, til han ikke vil spise mere (ca 1 til 1.5 dl). Desuden får han vand og mme bagefter.
Derudover spiser han 2-3 flasker mme i løbet af dagen. Vi tilbyder ham 165ml mme, og han spiser normalt 130-150ml.
Inden han bliver lagt i seng får han mme til at sove på.
Herefter spiser han så ca. hver 2.-3. time. natten igennem (pt. 150-230ml).
Det har han egentlig gjort, siden han kom til.
Og vi (forældrene) er ved at være lidt tyndslidte og meget trætte grundet manglende søvn.
I løbet af dagen sover han 3 til 4 lure af 45min til 2.5 time (omkring 4-5 timer i alt om dagen.)
Vi ligger ham til natten i hans tremmeseng, der står op af vores kl. 20 - 20.30 (når han viser tegn på træthed) og han står op omkring kl 6-6.30 afhængig af om han har haft en vågen periode om natten på 1-3 timer.
Han vågner gerne, som jeg skrev, hver 3. time, fordi han er sulten -om natten kan han spise op til 230ml mme! Dog oftest ca. 170ml.
1-2 gange om ugen vågner han så helt op omkring kl. 3 og kan være vågen helt op til 3 timer! Oftest er han i et højt humør og griner og snakker.
Flere gange om ugen, har han tisset (meget) igennem bleen (også ca. kl. 3) og må skiftes (hvilket vi prøver at gøre så stille og mørkt som muligt i vores seng), Næsten hver dag vågner han så ved 4-5-6 tiden da han skal af med afføring.
Han har hård mave og må presse en del (han får 1-2 ml lactulose om morgnen for ikke det skal være små hårde kugler).Når han er færdig, er han som regel hel vågen. Glad men vågen og ligger og sparker og sludrer i flere timer til han endelig bliver træt igen -eller til han er sulten igen, og falder hen, mens han spiser. Eller til vi står op med ham.
Han får grøn allomin pga. maven, som han har bøvlet med, siden han gik over på mme.
Vi har derfor holdt igen med kartoffel og andet stivelsesholdigt. Men ellers spiser han stort set alt hvad han kan få fingrene i.
Spørgsmålet er, hvordan strikker vi hans måltider sammen, så han er mæt længere, så mor og far kan få sovet lidt sammenhængende om natten?
Vi har efter råd fra vores sundhedsplejerske prøvet at tilbyde ham vand i sutteflasken istedet om natten, og lige tjekke, om det evt. er andet, han vil have om natten end mme. Men det er meget tydeligt, at han er møgsulten og skriger, indtil han får sutteflasken i munden.
Vi synes, vi gør alt, hvad vi kan for at mætte ham i løbet af dagen, og vi tror, at de store mængder mad om natten sætter gang i hans fordøjelse og forstyrrer ham. Plus det selvfølgelig bidrager til, at han tisser igennem så ofte.
Vi glæder os til at høre dine råd :)